Zábava pro všechny Gladiator Z8 –V Twin EFI a Gladiator Z 6 EFI EX

Ne všichni si troufnou jezdit na motorce, čtyřkolce nebo dalších strojích, ze kterých se dá jednoduše - a to mnohdy z důvodů nezávislých na vůli řidiče - nechtěně vystoupit a užít si tak delší neplánovaný pobyt „all inclusive“ v nemocničním zařízení.

Lidé k tomuto přístupu mají své důvody, většinou slýchám, že by se jim sice motorka nebo čtyřkolka zamlouvala, ale že je to příliš nebezpečné, taky většinou nepohodlné a že je k tomu potřeba speciální oblečení atd. Mnohokrát jsem už také slyšel, že pořízení takového stroje doma prostě neprojde, protože drahá polovička přece nebude dělat batůžek a vykukovat někomu přes rameno... a nebudeme si nic nalhávat, pravdou je,že málokterá motorka nebo kolka nabídne spolujezdci stejný komfort, jaký má její řidič.

Ale pro všechny ty, kteří touží po nějakém vybočení z řady a doteď neměli z výše uvedených důvodů odvahu, se zřejmě „pár chytrých hlav z eN Dé eR“ dalo dohromady a vynalezli SSV (side-by-side vehicle), víceméně nerozbitnou „buggy“. Myslím, že všichni znají tuto nesmrtelnou větu z filmu Pelíšky, a stejně tak, jako se na tenhle film můžu dívat pořád dokola a stále mě bude bavit a nikdy mě asi neomrzí, podobný pocit jsem měl při testu Gladiatora Z8 – V Twin EFI. I když zrovna já patřím mezi ty méně uvědomělé a bez motorek a čtyřkolek si neumím život představit a auto beru jen jako potřebnou věc (zábavu si užívám právě za řidítky), Glad Z8 mě doslova dostal. Nejenže tenhle stroj dostal do vínku špičkový dvouválec o obsahu 800 ccm s výkonem 63HP, který používá jeho zatím známější předchůdce Gladiator X8 EFI (a který ho dokonale prověřil v mnoha extrémních závodech a expedicích), ale - a to hlavně - Z8 nabízí komfort a bezpečí. Tedy aspekty, na kterých mnohdy ztroskotá touha pořídit si něco jiného než bezpečné auto.

Po tom, co se posadíte do pohodlných, sportovně tvarovaných sedaček, opatřených bezpečnostními pásy, zjistíte, že namísto řidítek se na vás směje všem tak dobře známý volant a pro jízdu vám stačí znát jen zásady ovládání automatu. Ovšem pozor, i když se kokpit tváří jako součást auta, Gladiator samozřejmě autem není a chová se trošku jinak - takže by nebylo od věci znát přeci jen trochu té fyziky, hlavně co se týká setrvačnosti a odstředivé síly. Ale nebudeme předbíhat. Pro ty, kteří automat nikdy neřídili, mám důležitou radu: levou nohu si někam strčíte, třeba za krk - plyn a brzdu ovládáte jen jednou a to pravou nohou. Důvod, proč tomu tak je, zjistíte okamžitě v případě, že na mou radu nedáte... levá noha je prostě z auta zvyklá šátrat po pedálu spojky a co se stane, když místo ní sešlápnete brzdu, asi není třeba detailně popisovat. Takže pohodlně sedíte a v rukách máte volant, jste připoutáni a nad vaší hlavou je bytelný trubkový rám, který v případě přecenění schopností ochrání vaší hlavinku před poškozením a to i v případě, že nebudete zodpovědní a nevezmete si helmu (která ovšem pro řízení Z8 není povinná). Stejně tak, jako nepotřebujete helmu, není potřeba se jakkoli nadstandardně oblékat, budou stačit „bezpečnostníˇ“kraťásky, v případě něžného pohlaví sukýnka , nějaké to tričko a můžete v klídku vyrazit. Ať už do víru velkoměsta, nebo v případě, že nebudete chtít být neustále sledováni zvědavými pohledy (smiřte se s tím, že jedete v opravdové masírce a myslím, že bude ještě dlouho trvat, než tohle vozítko všem zevšední), někam mimo město. Gladiator Z8 si je jistý jak na silnici, na které umí hravě překonat rychlostní hranici 100km/hod , tak v opravdu těžkém a náročném terénu, kde se naplno projeví kvality podvozku. „BUGGY“ vás právě mimo asfalt dokáže parádně překvapit a nabídnout spoustu zábavy, zvládne drifty, strmé výjezdy, ustojí i nějaký ten menší skok, brodění... no prostě všechno, co se očekává od terénního vozítka. Velkým bonusem je právě to, že stejně tak, jako sedíte vy, vedle vás stejně pohodlně můžete posadit kamaráda, manželku nebo milenku (to spíše od manželky - právě proto, že všude kam se vydáte, budete středem pozornosti). Ať tak nebo tak, se spolujezdcem si můžete pohodlně sdělovat své dojmy pomocí normální mluvy a posunků a odpadá tak situace, kdy třeba na motorce (v případě, že nepoužíváte nějaké komunikační zařízení), vás spolujezdec otlouká a dožaduje se vaší pozornosti, protože zrovna zahlédl něco, o co se chce podělit. Jenže vy máte plné ruce práce a proto vám nezbývá, než se po zastavení zeptat, co že to vlastně chtěl a pak už jen poslouchat, že tam bylo něco hróóózně moc zajímavého, ale že jste jel jako blázen a proto to neviděl... Koukám, že pořád odbočuji, ale ti, co už nějaký ten můj test četli, vědí, že nemám ve zvyku popisovat technické parametry a vzhled (protože tohle najdete v přiložených tabulkách a na fotkách) spíš se snažím sdělit, co mě na daném stroji zaujalo. Omlouvám se, ale všechny tyhle postřehy prostě vyjadřují pocit, který jsem při jízdě nebo bezprostředně po ní měl.A nebyl jsem sám, naše šéfka , jakožto zodpovědný vedoucí pracovník, nás u testování sice „hlídala“, ovšem měla z těchto „hraček“ podobný dojem. Proč množné číslo? Měli jsme totiž možnost srovnání se starším a o něco méně výkonnějším Gladiatorem Z6 EFI EX. Na místo testování jsme tedy odjeli s oběma stroji. Dvě místa vedle sebe jsou sice fajn, a i když oba modely mají vzadu prostornou korbu z kvalitního tvrzeného plastu, na kterou se vám vleze ledasco, přes mé výborné přesvědčovací schopnosti ne a ne šéfku přesvědčit, že na korbě to bude taky paráda (místo spolujezdce už bylo zabráno Scoobem, který měl na starost naše počínání dokumentovat). Proto se rozhodla vzít si Z6, což byla mnohem lepší varianta než jízda na korbě, uznávám. A tak se nám mohl předvést i menší bráška, a řeknu vám, že i když se výkonově samozřejmě nemůže rovnat se Z osmičkou, dokáže stejné věci. I když se říkám, že obsah ničím nenahradíš, přestože má Z6 o jeden hrnek méně a tím postrádá nějakého toho koníka, neměli jsme ani já, ani Jana pocit, že něco chybí. Naopak si myslím, že pro méně zkušené jezdce (začátečníky) nebo lidi, kteří nepotřebují za každou cenu překonávat své limity, se bude Z6 hodit víc. Není tak agresivní, jako Z8, která v sobě nezapře závodní ambice. Je takzvaně jednodušší do ruky, rychleji si na ni zvyknete a oproti Z8, kde jsem se musel v některých chvílích raději krotit, dává tolik výkonu, kolik je aktuálně potřeba. Bude tedy na každém, jakou variantu „buggy“ případně zvolí a na co jí bude používat - možností je opravdu moc, někdo bude víc tunit vzhled, se kterým ovšem u obou modelů bude zaručeně slavit úspěchy už v základu, a na výkonu mu zas tak nesejde, někdo bude řešit právě výkon, ať už proto, že bude chtít závodit, nebo proto, že je více pracovitý a nějaký ten koník navíc by se při shrnování sněhu, nebo tahání valníku naloženého dřevem (samozřejmě toho z vlastního lesa) mohl hodit. U obou strojů se totiž myslelo nejen na zábavu, ale i na pořádnou robotu, protože nejen zábavou živ je člověk. Nebo se to říká jinak...? Každopádně musím říct, že jak Gladiator Z8, tak Z6 jsou stroje opravdu pro každého, kdo hledá oproti jiným relativně bezpečný stroj, který svému majiteli nabídne srovnatelné pocity, pro které si právě motorky a čtyřkolky kupujeme. Adrenalin, volnost, zábavu, sport a v neposlední řadě i pořádnou masáž ega!

  GLADIATOR ZB-V TWIN EFI GLADIATOR Z 6 EFIEX
 
  Motor
Typ čtyřdobý, vodou chlazený dvouválec čtyřdobý, vodou chlazený jednoválec
Vrtání x zdvih 91 x 61,5 96 x 82
Zdvihový objem 800 cm3 594 cm3
  Převody
Převodovka Automatická CVT - variátor /
převody R/N/H/L (zpětný chod/neutrál/
vpřed/terénní redukce)
Automatická CVT - variátor /
převody R/N/H/L (zpětný chod/neutrál/
vpřed/terénní redukce)
Sekundární převod kardan kardan
  Podvozek
Přední a zadní odpružení Nezávislé, nitrogenové plně stavitelné
odpružení/ dvojitá A-ramena
Nezávislé odpružení/ dvojitá A-ramena
Brzda vpředu Kotoučová hydraulická Kotoučová hydraulická
Brzda vzadu Kotoučová hydraulická Kotoučová hydraulická
Pneumatiky P/Z 25 x 8 - 14; 25 x 10 - 14 25 x 8 - 14; 25 x 10 - 14
  Rozměry a hmotnosti
Délka 2870 mm 2630 mm
Světlá výška 300 mm 300 mm
Hmotnost 550 kg 498 kg
Objem nádrže 27 l 27 l
 

Co je PROKOTE?

"PROTECTION FORMULA", je založena na pochopení toho co hledáte, a splňuje očekávání nad Vaše představy, protože ProKote chrání planetu, Vás a Vaše investice. "PROTECTION FORMULA" se skládá z výrobků, které Vám usnadní život,  u Vás doma nebo ve firmě, protože ProKote chrání planetu, Vás a Vaše investice. "PROTECTION FORMULA" vyjadřuje to, že vyrábíme jedinečné, specializované a nejmodernější produkty, splňující nejvyšší standardy kvality, které prošly nejpřísnějšími kontrolami a byli otestovány těmi nejnáročnějšími spotřebiteli, protože ProKote chrání planetu, Vás a Vaše investice.